GGGE2123
Teknologi dan inovasi dalam pendidikan
“penggunaan facebook dalam pelajaran”
1-mawaddah
bt yaziz A149966
2-anis
syafiqah bt razman
A149172
3-siti
BAZILAH BT ZULKEFLI A150516
4-nur
aida syazwana bt che zakaria A148093
5-norsakina
a/p jamaludin A150166
PENGENALAN
Dalam
era globalisasi ini, teknologi berkembang begitu pesat. Teknologi yang
berkembang pesat ini melahirkan banyak laman-laman social seperti Facebook dan
Twitter yang digemari oleh setiap lapisan masyarakat.
Facebook merupakan laman sosial yang dikendalikan oleh Facebook,
Inc. yang menyasarkan golongan belia, tetapi kini Facebook telah menjadi
sesuatu yang harus dimiliki oleh setiap lapisan masyarakat dengan tiada had
umur. Pada hari ini, kanak kanak seawal usia 7 tahun telah pun mempunyai akaun
Facebook tersendiri. Hal ini demikian kerana Facebook boleh digunakan oleh
sesiapa sahaja yang memiliki alamat e-mel yang sah.
Facebook diasaskan oleh Mark Zuckerberg bersama teman-teman sebiliknya dan rakan-rakan
sekursus sains komputer Eduardo
Saverin, Dustin Moskovitz dan Chris Hughes.Pada mulanya,
keahlian tapak web ini terhad kepada penuntut Harvard,tetapi kemudian beransur-ansur
diperluaskan kepada kolej-kolej lain di kawasan Boston, Liga Ivy, dan Universiti Standford.Selepas itu,
Facebook berkembang lagi untuk merangkumi mana-mana pelajar universiti,
kemudian pelajar sekolah tinggi, dan akhirnya tapak web ini dianggotai oleh lebih
400 juta pengguna aktif seluruh dunia.
Pada mulanya, Facebook digunakan untuk menambah kenalan
sama ada dalam atau luar negara, dan untuk berhubung sesame sendiri serta
berkongsi gambar dan info. Tetapi kini facebook digunakan secara menular
sebagaima dah untuk menyebarkan berita, berniaga secara atas talian dan juga
digunakan dalam bidang pendidikan.Facebook pada hari ini kerap dijadikan
sebagai media pembelajaran oleh tenaga pengajar dan pelajar.Media pembelajaran merupakan
alat yang berfungsi sebagai perantara atau penyampai isi berupa informasi berupa
visual dan verbal untuk keperluan pengajaran.
Facebook dimanfaatkan
dalam pengajaran dan pembelajaran secara online dengan mewujudkan kumpulan
dalam Facebook. Di dalam kumpulan tersebut, segala nota dan perbincangan akan
diwujudkan yang dapat membantu pelajar untuk lebih memahami tentang sesuatu
subjek. Selain itu, Facebook juga amat membantu dalam perbincangan antara
pengajar dan pelajar, serta perbincangan antara pelajar sesame pelajar. Dengan Facebook, pembelajaran boleh
dilakukan di mana-mana, bukan terhad di dalam kelas sahaja.
Teknologi yang wujud
pada hari ini perlulah dimanfaatkan dengan sebaik.Penggunaan Facebook boleh
dimanfaatkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara tidak formal. Hal
ini akan memberi kemudahan kepada pengajar serta para pelajar.
APLIKASI FACEBOOK DALAM PELAJARAN
Amat penting
bagi pensyarah dan guru memperkenalkan rangkaiansosial kepada pelajar. Menurut
Caroline dan Terri(2009), sebagai tugasan elektif, guru boleh meminta
pelajar untuk ;
i) Membuka akaun facebook
mereka sendiri dan menjadi kawan dengan seorang (sekurang-kurangnya) daripada
rakan di dalam kelas.
ii) Menyiarkan gambar yang
berkenaan dan bersesuaian dengan kelas, pesanan mengenai tugasan kursus, dan
pemohonan kursus.
iii) Mencuba penggunaan ciri
yang berbeza:
I.
Ruangan komen
II.
Membuat pos
III.
Menghantar mesej
IV.
Menubuhkan ‘group’ atau kumpulan unutk perbincangan
Perkembangan
pesat teknologi maklumat dan komunikasi telah membolehkanmaklumat diterima
dengan cepat dengan hanya menggunakan peranti komputeryang mempunyai akses
internet. Sebarang maklumat yang diperlukan boleh diperoleh pada bila-bila
masa. Kemajuan ini juga telah menyumbang kepada perubahan cara pengajaran dan
pembelajaran yang tidak lagi terhad kepada kandungan buku teks mahupun perkara
yang disampaikan oleh seseorang guru didalam kelas. Dengan membina peralatan
dalam struktur sosial facebook, interaksi antara peserta boleh ditingkatkan.
Misalnya melalui aplikasi perpustakaan, pelajar yang mempunyai kesukaran untuk mencari
katalog perpustakaan elektronik atau mempelajari cara penggunaan sistem
perpustakaan universiti mungkin lebih selesa bertanya kepada kawan di dalam
kumpulan atau menggunakan fungsi butang “Tanya Pustakawan” bukannya terus
kecewa dan berputus asa. Pustakawan boleh
mengggunakan perpustakaan melalui Facebook sebagai salah satu cara untuk
berhubung rapat dengan pelajar yang selalu diajar dalam sesi perpustakaan.
Aplikasi Facebook yang dibina oleh perpustakaan boleh menyediakan satu ruang
untuk pelajar bertanya soalan rujukan. Walaubagaimanapun, penambahan ciri-ciri
tertentu mungkin boleh membantu meningkatkan perkhidmtan ini. Secara
keseluruhannya, platform begini boleh membantu menjadikan perpustakaan lebih
terbuka dan mudah dicapai, sekaligus menggalakkan lebih banyak interaksi dan
peluang pembelajaran dan pengajaran. Jika pindahkan senario ini kepada
pengajaran dan pembelajaran dalam kelas, pelajar mungkin akan mula berkongsi
tip-tip belajar sewaktu mereka menemui
nota/modul yang berguna. Mereka mungkin mencadangkan nota/modul kepada kawan
mereka sewaktu interaksi ini. Aktiviti ini boleh membantu pelajar meningkatkan
kemahiran mereka seterusnya memperkaya pengalaman dan kepuasan akademik mereka.
Selain daripada
itu, pelajar dan guru juga boleh mengadakan kumpulan perbincangan dalam laman
sosial ini. Mewujudkan ‘group’ atau kumpulan seperti memudahkan pelajar
berserta guru unutk membincangkan subjek-subjek tertentu serta kerja rumah. Ia
turut memudahkan guru untuk membuat pesanan mengenai kerja rumah kerja rumah
atau menyampaikan nota-nota kepada pelajar sebelum atau selepas kelas. Banyak
faedahnya menggunakan kaedah ini antaranya ialah menjimatkan masa dan
menjimatkan kos kerana guru tidak lagi perlu mengagihkan nota tersebut dalam
bentuk ‘hardcopy’. Bukan itu sahaja, hal ini turut memudahkan pelajar untuk
membuat persiapan sebelum memasuki kelas kerana mereka mendapat akses kepada
nota tersebut dalam kadar waktu yang singkat.
Selain daripada
menubuhkan kumpulan dalam ‘facebook’,
pelajar dan guru juga boleh memanfaatkan
facebook dengan memaparkan persoalan berkenaan topik yang tidak difahami di
ruangan ‘post’. Pos-pos ini dapat dilihat oleh keseluruhan ahli dalam kumpulan
tersebut. Maka, proses perbincangan dapat dijalankan dengan mudah kerana setiap
ahli boleh memberikan respon dengan cepat dan juga dimana-mana sahaja samaada
di rumah, sekolah dan sebagainya. Seterusnya, guru juga boleh membuat pos-pos
berbentuk soalan serta meminta pendapat
pelajar berkenaan video, imej yang dipos.
Penggunaan video dan imej ini dapat menggalakkan pelajar berfikir secara kritis
dan peka akan isu-isu semasa . Respon-respon ini juga boleh dilihat oleh semua
ahli termasuk guru. Hal ini dilakukan dengan memanfaatkan ruangan komen yang
disediakan disetiap bawah pos-pos tertentu. Dengan itu, perbincangan komen dan
diskusi dapat dibuat pada satu tempat sahaja dan tidak bercampur aduk. Disamping
itu, selain daripada mewujudkan kumpulan di facebook, pelajar juga boleh
berhubung terus dengan pendidik mengenai persoalan tetang topik pelajaran atau
kerja rumah. Hal ini dilakukan dengan menghantar mesej di peti masuk akaun
guru. Dengan menggunakan cara ini, guru dapat memberikan pendapat secara terus
dan mendalam kepada pelajar tersebut dan
komunikasi dapat dilakukan secara ‘real time’. Akhir sekali, aplikasi yang
membolehkan kita mengajak rakan-rakan untuk megikuti halaman-halaman berbentuk pelajaran
daripada orang yang lebih arif juga merupakan salah satu kelebihan facebook
dalam pendidikan. Aplikasi seperti ini memudahkan pelajar untuk merujuk
halaman-halaman yang berinformasi dan padat berkenaan topik dan pelajaran
mereka.
HALANGAN PENGGUNAAN FACEBOOK DALAM PELAJARAN
Terdapat pelbagai faktor yang
menghalang penggunaan ‘Facebook’ dalam pendidikan secara menyeluruh.Walaupun
sistem pendidikan negara pada masa ini berada dalam arus perdana
kepesatan,namun begitu masih ada guru-guru,tenaga pengajar atau para pelajar
yang dilabelkan sebagai ketinggalan dalam penggunaan ICT seperti ‘Facebook’
sebagai salah satu medium pembelajaran.
i) Faktor Kekurangan Masa
Kekangan terhadap masa menjadi salah
satu faktor yang menghalang penggunaan ‘Facebook’ dalam proses pembelajaran dan
pengajaran.Hal ini kerana,kadang-kadang seseorang guru memerlukan masa yang
khusus atau mengambil masa yang lama bagi memuat naik bahan-bahan pembelajaran
ke ‘Facebook’ yang kadang kala sedikit rumit bagi sesetengah guru.Bagi pelajar
pula,kekurangan masa untuk memuat turun bahan atau nota pembelajaran menjadikan
‘Facebook’ sebagai medium pembelajaran yang kurang di gemari.
Bliss (1986) mengenal pasti beberapa faktor
yang mempengaruhi pelaksanaan pembelajaran berbantukan komputer di kalangan
guru. Antara isu yang penting ialah perubahan peranan guru. Melalui kajiannya,
ramai guru yang mempunyai sikap tidak yakin dan bimbang terhadap diri sendiri
untuk menguasai teknologi yang baru.
Dalam aspek keyakinan dan keselesaan
menggunakan teknologi komputer, Heywod dan Norman (1988) serta Blease dan Cohen
(1990) mempunyai dapatan yang sama. Menurut dapatan mereka, apa yang
dititikberatkan oleh guru adalah keyakinan dan keselesaan dalam menggunakan
komputer.
ii) Faktor Guru Kurang Pengetahuan dan Kemahiran
Berkaitan Komputer
Somekh (1989) mendapati bahawa
pengalaman guru yang negatif atau tidak berkesan semasa mencuba menggunakan
komputer akan mendorong guru tersebut untuk menolak inovasi komputer dalam
pembelajaran dan pengajaran yang mereka rancangkan.
Bukan semua guru mempunyai kemahiran
berkaitan komputer apatah lagi pengaplikasian ICT seperti ‘Facebook’.Malah
mereka tidak mengambil subjek yang khusus mengenai kemahiran komputer sebagai
subjek sampingan,kebanyakannya hanya menumpukan terhadap subjek khusus
sahaja.Ini yang menyebabkan guru-guru hanya berpengetahuan kemahiran komputer
yang asas sahaja.Pengetahuan yang berkaitan dengan komputer para guru ini amat
tipis sekali dan berkemungkinan mereka tidak yakin untuk menggunakan penggunaan
komputer atau ICT apatah lagi ‘Facebook’ dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
iii) Faktor Kekurangan Peralatan Komputer,Perisian
Komputer dan Talian Internet yang Terhad
Kelengkapan dan kemudahan yang ada
juga turut menjadi halangan yang nyata dalam melaksanakan penggunaan komputer
apatah lagi ‘Facebook’ sebagai medium dalam pembelajaran dan
pengajaran.Kekurangan peralatan komputer dan perisian menyebabkan sukar untuk
menyelesaikan masalah jika berlaku permasalahan terhadap komputer.Sekiranya
komputer tidak dapat berfungsi,bagaimana ‘Facebook’ akan di akses?
Namun begitu,sekiranya komputer
dapat berfungsi dengan baik tetapi ketiadaan talian internet maka ‘Facebook’
tidak juga dapat di akses.Masalah seperti ini sering dialami oleh golongan
pedalaman yang memperolehi bukan sahaja kelengkapan dan kemudahan komputer yang
terhad bahkan talian internet juga amat susah untuk di dapati di sesetengah
kawasan pedalaman.Hal ini mengakibatkan pengaplikasian ‘Facebook’ sebagai salah
satu medium pembelajaran agak sukar untuk di realisasikan.
iv) Faktor Kurang Sokongan dan Galakan daripada
Pihak Pentadbir Sekolah atau Pihak Atasan
Sokongan dan galakan dari pihak
pentadbir dan pihak atasan sangat penting dalam melibatkan penglibatan semua
guru dalam bidang ICT.Justeru,pihak pentadbir sekolah perlu sentiasa berfikiran
terbuka iaitu dengan mengubah persepsi negatif guru yang melihat pembelajaran
berasaskan teknologi dan medium seperti ini adalah sukar dengan memperkenalkan
kaedah-kaedah baru pembelajaran dengan menggunakan bidang teknologi dan medium
baru pembelajaran seperti ‘Facebook’.
Selain itu,pihak pentadbir dan
pihak atasan juga mestilah memberi sokongan yang padu kepada guru iaitu dengan
memperkasakan kemahiran guru dengan memberikan kursus kemahiran penggunaan
teknologi secara cekap dan efektif.
v) Faktor Penglibatan Guru dalam Bengkel atau
Kursus Teknologi yang Diadakan
Sesetengah golongan guru
‘senior’ atau guru lama agak kurang melibatkan diri dalam bengkel atau kursus
teknologi.Mereka lebih selesa menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran
yang lama tanpa melibatkan sebarang teknologi apatah lagi ‘Facebook’ sebagai
medium pembelajaran yang di anggap rumit dan memakan masa yang lama untuk di
gunakan.
Sekiranya bengkel atau kursus
teknologi sering diadakan akan tetapi tidak mendapat sambutan dari
guru-guru,objektif untuk meningkatkan pengaplikasian teknologi dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran tidak akan tercapai dan kaedah sesi pengajaran dan
pembelajaran akan sentiasa di takuk yang sama tanpa sebarang kemajuan dan
pengubahsuaian ke arah yang lebih baik dan efektif.
IMPLIKASI PENGGUNAAN FACEBOOK DALAM PELAJARAN
Penggunaan
Facebook sebenarnya sangat banyak memberikan impak terhadap dalam proses
pembelajaran.Namun impak-impak ini boleh diklasifikasikan kepada dua bahagian
sama ada impak baik ataupun impak buruk. Memang tidak dapat dinafikan bahawa
applikasi facebook ini sememangnya sangat bermanfaat dan membantu dalam proses
pembelajaran.Ia bukan sahaja membantu kita untuk bersosial malah ia menyediakan
ruang diskusi yang sangat effektif kepada para pelajar.Para pelajar akan mudah
untuk menyalur dan berkongsi pendapat.Facebook juga mempunyai pelbagai aplikasi
tambahan yang mampu bertindak seperti aplikasi ‘skype’,private
masanger,invitation dan sebagainya.Hal ini membentukan bahawa ia mampu menjadi
sesuatu yang sangat berguna dan memudahkan proses pembelajaran terutamanya
pembelajaran jarak jauh.Aplikasi ini dapat mendekatkan hubungan dengan
pensyarah dan rakan kuliah yang lain.Seterusnya,membolehkan sesuatu mesej dan
pesanan itu dapat disampaikan dengaan mudah dan effektif. Maka dengan
penggunaan aplikasi ini,kita sudah tidak perlu untuk memuat naik aplikasi lain
kerana aplikasi ini sudah cukup lengkap dan bermanfaat untuk penggunanya.Namun
kesan buruknya juga masih ada apabila berlaku penyalahgunaan.Kita dapat lihat
banyak masa terbuang bila para pelajar terlalu asyik dengan media sosial
ini.Maka,para pelajar tidak menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran
mereka kerana terlalu taksub bermain facebook ini.Akhir kata,segala input yang
baik mahupun buruk boleh didapati daripada facebook ini,maka terpulanglah
kepada diri individu tersebut mahu menjerumuskan diri mereka ke arah yang mana.
KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya,penggunaan aplikasi facebook dalam pelajaran sememangnya banyak
memberikan kesan baik terhadap proses pembelajaran itu sendiri selain kepada
pelajar yang menggunakannya. Aplikasi ini sememangnya dicipta bagi memudahkan
urusan semua pihak yang sememangnya semakin sibuk pada era globalisasi
ini.Aplikasi ini sememangnya sangat menjimatkan masa dan tenaga kerana setiap
kerja dan perbincangan dapat dilakukan di alam maya.Namun,kesan buruk akibat
daripada penyalahgunaan aplikasi ini tidak boleh dipandang enteng kerana
kesannya mampu menyebabkan seseorang pelajar itu leka dan alpa terhadap
pelajaran.Maka, kesan baik atau buruk facebook ini sebenarnya bergantung kepada
penggunanya sendiri.Jika para pelajar mampu menjadikan facebook ini sebagai
satu medium alat pembelajaran yang
baik,maka pulangan yang baik akan dapat secara total diakhirnya.Namun jika para
pelajar tidak memanfaatkan facebook ini secara baik,maka pelajar itu sendiri
akan susah untuk fokus kepada pelajaran. Maka,para pelajar sekarang bukan
sahaja perlu dipantau penggunaan facebook mereka namun perlulah dibimbing dan
diberi tunjuk ajar agar mereka tidak mensia-siakan medium yang bermanfaat ini
ke arah perkara yang tidak baik.
RUJUKAN
-Baker.
P. 1999.Creating learning communities: The unfinished agenda. In B.
A.Pescosolido
& R. Aminzade (Eds.).The social works
of higher education
(pp. 95-109).
Thousand Oaks CA: Pine Forge Press.
-Caroline
Loge Munoz &Terri L Towner. 2009. Opening Facebook: How to Use
Facebook in the College Classroom, http://www46.homepage.villanova.edu/john.immerwahr/TP101/Facebook.pdf
[7 Mac 2011]
-Mazer.
J. P., Murphy. R.E., &Simonds. C. J. 2007. I’ll see yu on “Facebook” :
The effects of computer-mediated teacher
self-disclosure on students
Motivation,affective learning and classroom
climate. Communication
Education,
56, 1-17.
No comments:
Post a Comment
comment